- 640 hk og et drejningsmoment på 850 Nm gør den nye RS Q8 performance til den kraftigste SUV fra Audi Sport GmbH
- Med en tid på 7:36,698 min. sætter RS Q8 performance den hidtil bedste tid på Nürburgring Nordschleife for SUV’er i serieproduktion
Audi præsenterer ud over en ny RS Q8, som yder 600 hk, også en anden variant af modelrækkens topmodel: RS Q8 performance. Denne SUV er takket være en højere ydelse på 640 hk den stærkeste serieproducerede model med forbrændingsmotor i Audi Sport GmbH's historie. Begge biler tilbyder et optimeret og automatisk spærrende midterdifferentiale med en fremragende køredynamik, men garanterer også samtidig stor anvendelighed i hverdagen. Eksteriøret på RS Q8 og RS Q8 performance er inspireret af den nyligt opgraderede Q8.
Design fra Audi Sport
Med den nye Audi RS Q8 og RS Q8 performance sætter Audi Sport GmbH endnu større fokus på dynamikken i de to high performance-SUV'er. Et nyt frontskørt med markante luftindtag og en iøjnefaldende bikubestruktur samt en spoilerliste i sort højglans (mat grå på RS Q8 performance*) fremhæver helt tydeligt RS Q8 og performance-varianten som modelrækkens topmodel. Den store singleframe prydes af en nyfortolket bikubestruktur, hvor hver enkelt bikube nu har en tredimensionel udformning. Topmodellens ambitioner ses også på bagenden, hvor de to ovale afgangsrør er det første kendetegn på en RS-model. Mellem dem er placeret en diffusor, som er adskilt i midten af en refleks.
8-cylindret motor med to forskellige ydelser
Den nye RS Q8 byder på 600 hk og et drejningsmoment på 800 Nm, som er til rådighed mellem 2.200 og 4.500 omdr./min. Denne ydelse fra den dobbelt trykladede 8-cylindrede motor accelererer RS Q8 fra 0 til 100 km/t på blot 3,8 sek. Tophastigheden er i første omgang elektronisk begrænset til 250 km/t, men kan som tilvalg øges til 280 km/t eller maks. 305 km/t. RS Q8 performance klarer sprinten fra 0 til 100 km/t på kun 3,6 sek. takket være den højere ydelse på 640 hk og et drejningsmoment på 850 Nm. Den videreudviklede 8-cylindrede motor byder ikke bare på en højere ydelse i forhold til den almindelige RS Q8 – den er også den stærkeste serieproducerede forbrændingsmotor i Audi Sport GmbH's historie. Det nyudviklede og vægtreducerede udstødningssystem giver takket være modtryksreduceringen ikke bare mulighed for den højere ydelse i RS Q8 performance, men sørger også for et endnu mere sportsligt og emotionelt lydbillede.
Automatisk spærrende midterdifferentiale for maksimal køreglæde
Begge varianter af den nye RS Q8 kommer med det permanente quattro-firehjulstræk, der fra Audi Sport GmbH som standard kombineres med en 8-trins tiptronic med hurtigere skiftetider. Et rent mekanisk arbejdende midterdifferentiale udført i en kompakt og let konstruktion fordeler trækkraften til for- og bagakslen i forholdet 40:60.
Hvis der opstår hjulspind, sender midterdifferentialet maks. 70 % af trækkraften til forakslen og op til 85 % til bagakslen. Det giver mere præcise køreegenskaber i sving, mindre understyring og mere præcise indstyringsegenskaber.
Undervognen giver adræthed og stabilitet
For at opnå det optimale forhold mellem sportslighed og komfort er RS Q8 og RS Q8 performance som standard udstyret med adaptive air suspension sport med reguleret dæmpning og RS-specifik afstemning. Højden af undervognen på begge varianter kan varieres i et område på op til 90 mm.
Som ekstraudstyr fås begge modeller med en elektromekanisk krængningsstabilisering (eAWS), som minimerer karrosseriets sidebevægelser markant. Begge aksler er forbundet via en kompakt elmotor mellem de to halvdele af stabilisatoren. Når RS Q8 kører ligeud, frakobles de to halvdele, hvilket reducerer karrosseribevægelserne på ujævne veje. Når man kører i sving, drejer elmotorerne stabilisatorerne mod hinanden, og det nedsætter sidehældningerne markant. Strømmen kommer fra et 48-volts litium-ion-batteri.
RS Q8 performance slår banerekord
Den nye RS Q8 performance blev tildelt titlen som den hurtigste SUV på Nürburgrings Nordschleife ved markedsintroduktionen. Racer- og udviklingskører Frank Stippler gennemførte den 20,832 kilometer lange bane i Eifel på bare 7:36,698 minutter. Det er mere end to sekunder hurtigere end det hidtidigt hurtigste køretøj i klassen for SUV’er, terrængående køretøjer, varevogne og pick-ups, og næsten seks sekunder hurtigere end RS Q8 før produktopgraderingen. Effektforøgelsen og det højere drejningsmoment samt undervognskomponenterne – bestående af adaptive air suspension sport med kontrolleret dæmpning og RS-specifik tuning, den elektromekaniske aktive krængningsstabilisering (eAWS), firehjulsstyringen og quattro sportsdifferentialet – var i høj grad ansvarlige for omgangstiden.
Sportslige udstyrsmuligheder
Til eksteriøret kan man vælge fra et omfattende udvalg af nye lakfarver, herunder Sakhirguld, Ascariblå og Chilirød, der alle tre er metallakfarver. De tydeligste optiske forskelle mellem RS Q8 og RS Q8 performance ses på de forskellige farver og materialer til en lang række udvendige elementer. Mens de på RS Q8 er udført i sort, kommer performance-varianten med designelementerne i en kombination af mat grå og sort højglans. Derudover tilbydes de også i mat kulfiber til RS Q8 performance.
Nye 23” letmetalfælge (ekstraudstyr) i 6-eget Y-design med dæk i størrelsen 295/35 løfter fremtoningen af den opgraderede RS Q8 markant i forhold til modelrækkens almindelige modeller. De fås enten i sort metallak, mat neodymguld, grå silkemat, glanspolerede eller sort metallak, glanspolerede. På forakslen arbejder et kraftfuld 10-stemplet bremsekalibersystem, og som alternativ kan tilvælges RS-keramikbremser, der er standard til RS Q8 performance. Disse skiver måler 440 mm foran og 370 mm bagpå.
Kun til RS Q8 performance kan der bestilles specielle 23” letvægtsfælge, som er produceret ved hjælp af en avanceret smede-fræse-proces. Det 5-egede Y-design sørger for en optimal afkøling af bremserne. Derudover sparer de ca. 5 kg uaffjedret masse i forhold til de standardmonterede 22”-fælge. Denne vægtbesparelse på i alt ca. 20 kg giver bilen en bedre respons.
Der fås flere forskellige materialer og farver til bl.a. sæder og seler med kontrastsyninger samt til decorindlæg.
Andre særlige detaljer til RS Q8 performance: Ud over en indstignings-LED, der projicerer modelbetegnelsen ”RS performance” på jorden, er det 12,3” store Audi virtual cockpit plus udstyret med en blinkende gearskifteindikator i den manuelle gearskiftefunktion. Den skalerer omdrejningstallet som i motorsporten fra grøn over gul til blinkende rød for at vise det optimale tidspunkt til at skifte gear.
Audi RS Q8 i Danmark
Priser, udstyr og forbrug på det danske marked er på nuværende tidspunkt endnu ikke fastlagt.
Find mere information, fotos og video på Audi MediaCenter
Forbrugsangivelser
Audi RS Q8 performance
Forbrug ved blandet kørsel: 7,5–7,8 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 304-291 g/km
Energiklasse: G
Audi RS Q8
Forbrug ved blandet kørsel: 7,5–7,9 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 305-289 g/km
Energiklasse: G
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk