Vidste du, at …?
… DRC-undervognen (Dynamic Ride Control) stammer fra den første generation (C5) og den dag i dag stadig anvendes med samme funktionsprincip i den aktuelle generation (C8*)?
... det på grund af RS 6’erens brede konstruktion er nødvendigt med ændrede tanke og længere rør til tankene? I forbindelse med de første køreture i prototyper under udviklingsfasen blev der altid grinet lidt under tankning af bilerne på grund af en luftlyd – den såkaldte ”tanknings-muh-lyd”. En række optimeringer i tankrørene gjorde, at lyden naturligvis ikke fandtes i de serieproducerede biler.
… RS 6 i den aktuelle generation C8* kun har tre udvendige dele, der er identiske med dem på basismodellen? Nemlig taget, de to fordøre samt bagklappen.
… motoren i RS 6 fra generation C6 skulle bruge så meget plads i forvognen, at kølevæskeekspansionsbeholderen blev placeret et usædvanligt sted? For at kontrollere kølevæskestanden skulle man åbne passagerdøren og aflæse kølevæskestanden nederst for enden af A-stolpen.
… lakfarven ”Sebringsort Krystaleffekt”, som for første gang tilbydes eksklusivt til generation C8*, stammer fra racerløbspremieren for RS 6 (C5) ”Competition” (racerløbsserien SCCA = Sportscar Club of America) den 14. marts 2003 i Sebring (Florida)? Frem til i dag relaterer alle RS-farvernes navne sig til velkendte internationale racerbaner.
… alle RS 6-generationer er udstyret med en motor med biturbo-trykladning?
… RS 6 er den eneste RS-model, som lige fra første generation på konsekvent vis har været udstyret med det i dag typiske tostrengede RS-udstødningssystem med ovale afgangsrør?
… alle RS 6-generationer kører med quattro-firehjulstræk?
… de smalle LED-forlygter på generation C8* stammer fra Audi A7 fra samme generation? Det gør, at RS 6 rent optisk adskiller sig stærkt fra de andre A6-modeller og er den eneste model i A6-familien, der kan bestilles med laserlys.
… den oprindeligt planlagte parkeringsvarme til generationerne C6 og C7 blev sløjfet på grund af de store aggregater og teknikken, fx ekstra køling? Dette ekstraudstyrselement, som er populært blandt kunderne, har på grund af bedre pladsforhold først været tilgængeligt fra generation C8* og er med til at understrege bilens anvendelighed i dagligdagen.
… generation C8* er den første Audi model med komplet sortlakerede letmetalfælge som standard til vintersæsonen? (I Danmark tilbydes vinterfælge som eftermonteret udstyr)
…. bilen fra og med RS 6 plus fra generation C6 har været med i ”højhastighedsklubben” for biler, der kan køre over 300 km/t?
… optikpakken i mat aluminium kun fås til RS-modeller og har været anvendt siden første generation? I dag kan man ud over mat aluminium også vælge optikpakker i sort og kulfiber.
… den brede konstruktion, som har været anvendt siden generation C5, er enestående blandt konkurrenterne? Den giver plads til en større fælgdiameter, skaber et muskuløst udtryk og giver mulighed for mere sportslige køreegenskaber.
… en af de mest populære Audi exclusive-interiørfarver ”cognacbrun” allerede blev introduceret til specialmodellen i begrænset antal RS 6 plus (C5) i 2004? I dag er denne farve tilgængelig som almindelig ekstraudstyrsfarve til RS 6 som en hyldest til første generation af modellen.
…. markedsintroduktionen af den første RS 6 fandt sted på Nürburgring? 30 Audi forhandlere kørte den første tur i deres demobiler i forbindelse med 24-timers-løbet på Nürburgring foran 194.000 tilskuere.
…. RS 6 Avant har udviklet sig fra at være en bil kun til Europa til at være en succesmodel på verdensplan, hvor den løbende har erobret vigtige vækstmarkeder? I Kina har den kunnet fås fra generation C7 og i USA og Canada fra generation C8*.
… den første RS 6-generation blev anvendt til racerløb i Nordamerika, nemlig i Speed GT-klassen i forbindelse med American Le Mans Series (ALMS)? Randy Pobst blev mester allerede i første sæson. Hans teamkammerat Michael Galati blev nummer to.
…. ”Pirelli Noise Cancelling System” (PNCS) blev anvendt for første gang i generation C7? Disse særlige dæk producerer mindre rullestøj, fordi der er integreret en polyurethansvamp i dækkets konstruktion. Den absorberer en stor del af de opståede vibrationer og sørger dermed for et markant lavere støjniveau.
… det i dag er hver anden RS 6-kunde i Europa, der bestiller et anhængertræk og dermed udnytter RS 6-modellens store anvendelighed i dagligdagen som en del af bilens DNA.
*Forbrugsangivelser
Angivelse vedr. brændstofforbrug og CO2-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse samt tilvalgt ekstraudstyr (WLTP).
Audi RS 6 Avant
Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 8,0 km/l
CO2-emissioner ved blandet kørsel: 283 g/km
Angivelserne vedr. udstyr er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for fejl og ændringer.
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk